Untuk
perhatian dan tindakan semua guru penasihat unit
beruniform/kelab/persatuan/sukan dan permainan.
A. Aspek-aspek yang dinilai:
Penilaian aktiviti kokurikulum seseorang murid dalam setiap jenis aktiviti yang disertai adalah berdasarkan kepada 4 aspek yang berikut:
a. Kehadiran
b. Jawatan disandang
c. Penglibatan
d. Pencapaian
Bagi keempat-empat aspek ini peratus markah yang diperuntukkan adalah seperti berikut:
A. Aspek-aspek yang dinilai:
Penilaian aktiviti kokurikulum seseorang murid dalam setiap jenis aktiviti yang disertai adalah berdasarkan kepada 4 aspek yang berikut:
a. Kehadiran
b. Jawatan disandang
c. Penglibatan
d. Pencapaian
Bagi keempat-empat aspek ini peratus markah yang diperuntukkan adalah seperti berikut:
Jadual 1
|
|
ASPEK PENILAIAN
|
% MARKAH
|
Kehadiran
|
50
|
Jawatan disandang
|
10
|
Penglibatan
|
20
|
Pencapaian
|
20
|
JUMLAH
|
100
|
1. Kehadiran.
Markah Aspek Kehadiran ialah markah yang tertinggi (50%). Ini bertujuan untuk menggalakkan murid hadir pada setiap aktiviti yang dijalankan. Jumlah kehadiran yang maksimum berasaskan kepada jumlah minggu persekolahan dalam setahun; dengan
mengambil kira bahawa setiap jenis aktiviti kokurikulum dijalankan sekali seminggu dengan
peruntukan masa 2 jam (mengikut kursus). Pengecualian kehadiran hanya
dipertimbangkan jika murid sakit, menyertai kegiatan lain dengan kelulusan dan sebab
sebab lain yang munasabah. Ketidakhadiran ini perlulah dalam pengetahuan pihak sekolah.
Markah Aspek Kehadiran ialah markah yang tertinggi (50%). Ini bertujuan untuk menggalakkan murid hadir pada setiap aktiviti yang dijalankan. Jumlah kehadiran yang maksimum berasaskan kepada jumlah minggu persekolahan dalam setahun; dengan
mengambil kira bahawa setiap jenis aktiviti kokurikulum dijalankan sekali seminggu dengan
peruntukan masa 2 jam (mengikut kursus). Pengecualian kehadiran hanya
dipertimbangkan jika murid sakit, menyertai kegiatan lain dengan kelulusan dan sebab
sebab lain yang munasabah. Ketidakhadiran ini perlulah dalam pengetahuan pihak sekolah.
Kehadiran minimum bagi
kegiatan Pasukan Badan Beruniform ialah 18 kali perjumpaan setahun, kelab /
persatuan 12 kali perjumpaan setahun dan sukan / permainan 12 kali perjumpaan
setahun. Perkiraan markah
kehadiran adalah seperti berikut:
Markah
kehadiran
Jika jumlah kehadiran pelajar
|
=
|
a
|
||
Jumlah Perjumpaan setahun
|
=
|
b
|
||
Ketidakhadiran diluluskan
(cuti sakit, wakil sekolah dll)
|
=
|
c
|
||
Markah kehadiran
|
=
|
a
|
x
|
50
|
b-c
|
* Tidak hadir dengan
sebab dikira hadir.
2. Jawatan
Markah Aspek Jawatan Disandang ialah 10% dan
diberikan kepada individu yang memegang sesuatu jawatan yang tertinggi ,
ahli-ahli biasa dan jawatan-jawatan lain yang disandang dalam kegiatan
kokurikulum. Agihan markah bagi jawatan yang disandang adalah seperti berikut:
Jadual 2 Pasukan Badan Beruniform
JAWATAN
|
MARKAH
|
Pengakap Raja/ Pandu Puteri Raja/ PW 1/ Bentara Kanan/
Sub-Inspektor/ Drum Major/ Pangkat-Pangkat lain yang difikirkan sama taraf
|
10
|
PW
II / Staf Sarjan/ Sarjan Mejar/ Ketua Trup / Anugerah Ketua Pesuruhjaya /
Pangkat-Pangkat lain yang difikirkan sama taraf
|
8
|
Sarjan / Penolong Trup / PP Kelas 1 / Ketua Platun /
Pangkat – Pangkat yang difikirkan sama
taraf.
|
7
|
Koperal / Lans Koperal / Ketua Patrol / Penolong Ketua
Patrol / AJK / Jawatan-Jawatan / Pangkat – Pangkat yang difikirkan sama taraf
|
5
|
Pra – Persetiaan / Ahli Aktif
|
3
|
Ahli Biasa
|
1
|
Persatuan / Kelab / Sukan / Permainan
JAWATAN
|
MARKAH
|
Pengerusi / Presiden / Kapten Pasukan / Ketua Pasukan
Sukan / Permainan / Ketua Rumah Sukan
|
10
|
Timbalan Pengerusi / Naib Pengerusi / Penolong Kapten
Pasukan / Penolong Ketua Pasukan Sukan / Permainan / Penolong Ketua Rumah
Sukan
|
8
|
Setiausaha / Bendahari
|
7
|
Ahli Jawatankuasa
|
5
|
Ahli Aktif
|
3
|
Ahli Biasa
|
1
|
3. Penglibatan
Markah Aspek
Penglibatan ialah
20 %. Markah ini diberikan kepada semua ahli berdasarkan sumbangan dan komitmen
mereka di dalam semua aktiviti yang dijalankan dan tahap penglibatan yang
disertai. Markah penglibatan bagi individu dan pasukan atau
kumpulan adalah sama. Pemberian markah-markah adalah seperti berikut:
Jadual 3
PERINGKAT PENGLIBATAN
|
MARKAH
|
Sekolah
|
8
|
Zon / Daerah / Bahagian
|
11
|
Negeri
|
14
|
Kebangsaan
|
17
|
Antarabangsa
|
20
|
4. Pencapaian
Markah Aspek Pencapaian ialah 20 %. Markah ini
merupakan pencapaian pelajar dalam pertandingan di peringkat Sekolah/Zon/
Daerah / Bahagian / Negeri / Kebangsaan dan Antarabangsa. Pencapaian yang
dinilai hanyalah kepada kedudukan Johan, Naib Johan dan Ketiga. Dalam aspek
pencapaian markah bagi pencapaian individu atau pasukan adalah sama.
Markah-markah pencapaian individu atau pasukan adalah sama. Markah-markah
pencapaian yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Jadual 4
PERINGKAT PERTANDINGAN
|
MARKAH
|
||
JOHAN
|
NAIB JOHAN
|
KETIGA
|
|
Sekolah
|
8
|
7
|
6
|
Zon / Daerah / Bahagian
|
11
|
10
|
9
|
Negeri
|
14
|
13
|
12
|
Kebangsaan
|
17
|
16
|
15
|
Antarabangsa
|
20
|
19
|
18
|
Setiap
pemberian markah dalam aspek-aspek yang dinilai adalah berdasarkan markah
tertinggi yang layak diperoleh oleh seorang murid. Umpamanya jika
seorang pelajar pernah mewakili daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa,
markah aspek pencapaian yang diambilkira hanyalah pencapaian di peringkat
antarabangsa ( 20 markah ).
B.
Kegiatan kokurikulum yang dinilai
Setiap murid diwajibkan menganggotai pasukan badan beruniform,
persatuan/kelab dan sukan / permainan. Dalam hal ini setiap murid memilih salah
satu aktiviti yang terdapat dalam setiap bidang kegiatan kokurikulum tersebut.
Ini bermakna penilaian kegiatan adalah berdasarkan:
1.
Aktiviti Pasukan Badan Beruniform seperti Kadet Remaja Sekolah, Pandu
Puteri, Pengakap, Seni Bela Diri dan sebagainya.
2.
Aktiviti Kelab / Persatuan / Badan seperti Persatuan Bahasa Melayu, Kelab
Pencinta Alam, Kelab Seni Foto dan sebagainya.
3.
Aktiviti Sukan / Permainan seperti Kelab Olahraga, Kelab Renang, Kelab
Memanah dan sebagainya.
Setiap jenis
aktiviti yang dianggotai oleh murid akan dinilai berdasarkan aspek-aspek yang
telah dinyatakan seperti di atas dan agihan markah setiap jenis aktiviti adalah
sama seperti yang dinyatakan di atas. Sebagai contoh, berikut adalah markah
kegiatan kokurikulum yang diperoleh oleh Pelajar X:
Contoh
i.
Kegiatan Pasukan Badan Beruniform
Aspek Penilaian
|
Prestasi
|
Markah
|
|
a)
|
Kehadiran
|
Penuh (18/18)
|
50
|
b)
|
Jawatan disandang
|
Ahli Aktif
|
3
|
c)
|
Penglibatan
|
Menghadiri Jambori Pengakap Peringkat Negeri
|
14
|
d)
|
Pencapaian
|
Ketiga Kawad Kaki Peringkat Negeri
|
12
|
JUMLAH
|
79
|
ii.
Kegiatan Kelab/ Persatuan
Aspek Penilaian
|
Prestasi
|
Markah
|
|
a)
|
Kehadiran
|
10/12
|
42
|
b)
|
Jawatan disandang
|
AJK Persatuan Sejarah
|
5
|
c)
|
Penglibatan
|
Menyertai Seminar Penulisan Sajak Peringkat Negeri
|
14
|
d)
|
Pencapaian
|
Naib Johan Pertandingan Bahas Ala Parlimen Antara Kelas
|
7
|
JUMLAH
|
68
|
iii.
Kegiatan Sukan/Permainan
Aspek Penilaian
|
Prestasi
|
Markah
|
|
a)
|
Kehadiran
|
Penuh (12/12)
|
50
|
b)
|
Jawatan disandang
|
AJK Kelab Bola Sepak B 18
|
5
|
c)
|
Penglibatan
|
Mewakili Negeri dalam Pertandingan Balapan MSSM
|
14
|
d)
|
Pencapaian
|
Naib Johan Timang Bola Piala Nike Peringkat Kebangsaan
|
16
|
JUMLAH
|
85
|
C.
Gred Penilaian Kegiatan Kokurikulum
Gred penilaian setiap markah yang diperoleh adalah seperti berikut:
Jadual 5
GRED
|
MARKAH
|
A
|
Antara 80 hingga 100
|
B
|
Antara 60 hingga 79
|
C
|
Antara 40 hingga 59
|
D
|
Antara 20 hingga 39
|
E
|
19 ke bawah
|
Mengambil contoh
markah kegiatan kokurikulum yang diperoleh Pelajar X, gred yang diperoleh bagi
setiap kegiatan kokurikulum adalah seperti berikut:
Jadual
6
Kegiatan
|
Markah Yang Diperoleh
|
Gred
|
Pasukan Unit Beruniform
|
79
|
B
|
Persatuan/Kelab
|
68
|
B
|
Sukan/Permainan
|
85
|
A
|
D. MARKAH BONUS
i. Markah Bonus diberi berdasarkan sesuatu jawatan
kepimpinan yang disandang oleh murid dan jawatan tersebut bertujuan membantu
pengurusan dan pentadbiran sekolah. Perjawatan tersebut merangkumi:
a) Perjawatan Peringkat Sekolah seperti pengawas, pengawas
perpustakaan, Imam dan sebagainya.
b)
Perjawatan Peringkat Rumah seperti Ketua rumah , Ketua bilik/asrama dan
sebagainya.
c) Perjawatan
Peringkat Kelas seperti Ketua Kelas/ Darjah dan sebagainya.
ii. Bagi setiap jawatan tersebut, markah bonus diberikan
sebagai pengiktirafan kepada murid di
atas sumbangan perkhidmatan setiap
tahun. Markah bonus yang ditetapkan
adalah seperti berikut:
Jadual 6
Bil
|
Jawatan
|
Markah Bonus
|
1
|
Ketua Murid I / Ketua Murid II
|
10
|
2
|
Timbalan / Penolong Ketua Murid
|
8
|
3
|
Ketua / Pengerusi badan-badan perkhidmatan atau
pengurusan utama yang ditubuhkan untuk membantu sekolah – perpustakaan,
surau, kebajikan murid (PRS) dan asrama
|
7
|
4
|
Ahli badan-badan perkhidmatan atau pengurusan utama
yang ditubuhkan untuk membantu sekolah – Pengawas, PRS dan Pustakawan
|
6
|
5
|
Ketua / Pengerusi badan-badan perkhidmatan atau
pengurusan sokongan – Asrama, Makanan dan lain-lain
|
5
|
6
|
Ahli-ahli J/Kuasa termasuk Penolong Ketua/ Pengerusi, Setiausaha,
Bendahari bagi badan-badan dalam perkara (3 dan 5), ahli-ahli PRS dan SLAD
|
3
|
7
|
Ketua Bilik/ Asrama/
Kelas
|
2
|
8
|
Penolong Ketua Bilik/ Ketua Kelas
|
1
|
iii. Anugerah Khas
Anugerah khas
diberi sebagai pengiktirafan kepada murid/ pelajar di atas pencapaian cemerlang
dalam bidang kokurikulum dan kemasyarakatan yang diusahakan sendiri. Markah
anugerah khas ini ditetapkan seperti berikut:
Jadual 7
Bil
|
Jawatan
|
Markah Bonus
|
1
|
Anugerah Remaja Perdana
|
|
Emas
|
10
|
|
Perak
|
7
|
|
Gangsa
|
5
|
|
2
|
Pingat Hang Tuah Kebangsaan /
Tunas Jaya Kebangsaan
|
10
|
3
|
Pencapaian aktiviti
kokurikulum di luar negara atas pembiayaan sendiri
|
|
Johan
|
5
|
|
Naib Johan
|
3
|
|
Ketiga
|
2
|
|
4
|
NILAM
|
5
|
5
|
Lain-lain anugerah yang
setara
|
5
|
iv. Setiap murid hanya layak
menerima markah bonus untuk jawatan yang paling tertinggi yang disandang pada
setiap tahun.
v. Sekiranya jawatan
yang disandang dilucutkan atas sebab-sebab tindakan tatatertib atau kes
disiplin , maka markah bonus ini tidak layak dimasuk kira.
E. GRED KESELURUHAN
i.
Gred keseluruhan bermaksud gred yang diperoleh oleh seorang murid dalam dua
dari tiga jenis kegiatan kokurikulum yang dianggotai beserta markah bonus.
ii.
Dua bidang kegiatan dipilih bergantung kepada prestasi markah yang
diperoleh, iaitu dua bidang yang menunjukkan prestasi tertinggi.
iii.
Gred keseluruhan boleh diperoleh dengan mencampurkan jumlah markah
kedua-dua kegiatan kokurikulum yang diperoleh dengan mendapatkan purata bagi
kedua-dua markah tersebut. Kemudian nilai tersebut dicampur dengan markah bonus
yang diperoleh. Hasil tambah tersebut dipadankan dengan nilai gred sebagaimana
yang terdapat pada Jadual 5.
iv.
Mengambil contoh markah kegiatan kokurikulum yang diperoleh Murid X
perkiraan gred keseluruhan adalah seperti berikut:
Jumlah Markah
Pasukan Badan Beruniform = 79
Jumlah Markah
Persatuan/Kelab = 68
Jumlah Markah
Sukan/ Permainan = 85
Markah purata
ialah = (79 + 85) / 2 = 82
Markah bonus = 10 (sebagai Ketua Murid)
Markah
keseluruhan = 82 + 10 = 92
Gred
Keseluruhan = A