GARIS PANDUAN UNTUK PERMOHONAN MELANCONG
DI BAWAH PERATURAN (MELANCONG) SEKOLAH 1957
(THE SCHOOLS (TOURS) REGULATIONS 1957)
Pendahuluan
Takrif
‘melancong’ adalah sebagaimana yang diterangkan dalam Peraturan 2(1) dan 2(2)
‘The Schools (Tours) Regulations 1957’.
1.
Peraturan-Peraturan
Am Yang Patut Diikuti:
a)
Peraturan
(Melancong) Sekolah 1957 “The Schools (Tours) Regulation 1957”
b)
Surat
Kementerian Pendidikan Malaysia Bil. KP 8592/L bertarikh 12.7.1966.
c)
Bagi yang
menggunakan Bas (Bas Sekolah/Bas Pelancong, dan lain-lain) Kebenaran Pengarah
Pengangkutan Jalan hendaklah diperolehi.
2.
Cara
memohon:
a)
Permohonan
hendaklah dibuat dengan menggunakan borang seperti contoh yang dilampirkan.
Borang-borang ini hendaklah disediakan sendiri oleh pihak sekolah.
b)
Bagi
Lawatan Dalam Negeri permohonan hendaklah dibuat dalam 4 salinan.
3.
Bagi
Lawatan Keluar Negeri:
a)
Tiap-tiap
permohonan hendaklah dalam 6 salinan.
b)
Tambahan
satu salinan bagi tiap-tiap satu negeri yang dilawati.
Contoh: (Ke
Bandar Melaka di Negeri Melaka), ( Port Dickson di Negeri Sembilan) (Kuala Lumpur di Wilayah Persekutuan )= 3
Negeri : ( 6 + 3 = 9 salinan )
c)
Tentukan
semua maklumat yang dikehendaki diisi dengan lengkap.
d)
Borang
permohonan yang telah lengkap diisi hendaklah diserahkan kepada Guru Besar /
Pengetua sekolah 6 minggu sebelum tarikh lawatan.
e)
Guru Besar
/ Pengetua hendaklah menyampaikan borang tersebut kepada Pendaftar
Sekolah-Sekolah Negeri Melaka , Jabatan Pendidikan Negeri Melaka, 5 minggu sebelum tarikh lawatan.
f)
Sertakan
sampul surat beralamat sendiri tanpa setem.
g)
Surat
kebenaran bertulis ibu bapa / penjaga tidak perlu dihantar kepada Pendaftar
Sekolah-Sekolah Negeri Melaka.
4.
Panduan
Mengisi Borang:
a)
Permohonan
hendaklah ditandatangani sendiri oleh Guru Besar / Pengetua. (Sebab-sebab
hendaklah diberi jika penandatangan bukan Guru Besar / Pengetua).
b)
Bahagian
Butir-Butir Berkenaan Wang: (Maklumat hendaklah mengandungi):
1.
Jumlah
wang yang dipungut.
2.
Punca wang
sama ada dari murid-murid, guru, PIBG, Jemaah Pengurus / Pengelola, Peruntukan
Kementerian atau subsidi Jabatan atau lain-lain punca (sebutkan punca itu).
3.
Jika
daripada murid-murid, catatkan jumlah bayaran yang dikenakan bagi seorang
murid.
4.
Jumlah
bayaran sewa bas, makan minum, bayaran tiket masuk ke tempat yang dilawati,
bayaran tempat penginapan dan bayaran-bayaran lain (jika ada).
5.
Maklumat
orang / orang-orang yang dibenarkan memungut dan membelanjakan wang.
5.
Bahagian
Tempat-tempat Yang Dilawati:
a)
Dibahagian
ini hendaklah dicatatkan semua nama-nama tempat yang hendak dilawati termasuk
nama negeri yang berkenaan.
1.
Tarikh dan
masa
2.
Nama
tempat bermalam, jika bermalam.
b)
Senarai
peserta hendaklah mengandungi maklumat-maklumat berikut:
1.
Nama Penuh
(Contoh: Ahmad bin Hassan, Vellu a/l Subramaniam, Lim Peng Kee).
2.
Nama Dalam
Tulisan Cina bagi peserta keturunan Tionghua.
3.
Jantina
(Catatkan ”L” bagi lelaki dan ”P” bagi perempuan).
4.
Darjah /
Tingkatan (jika bukan murid, catatkan perihalnya).
5.
Umur
6.
Alamat
tempat tinggal. Jangan gunakan alamat sekolah kecuali jika murid yang
berkenaan tinggal di asrama.
6.
Hal-Hal
Lain:
a)
Persetujuan
bertulis daripada ibu bapa / penjaga murid hendaklah diperolehi terlebih dahulu
sebelum lawatan diadakan. Perakuan kebenaran bertulis ibu bapa / penjaga
hendaklah mengikut format yang dilampirkan.
b)
Jika
peserta rombongan melibatkan murid-murid dari sekolah lain, kebenaran bertulis
Guru besar / Pengetua hendaklah diperolehi.
7.
INGATAN:
a)
Peraturan
keselamatan hendaklah diterangkan kepada murid-murid dan guru sebelum lawatan
itu dibuat.
b)
Alat
pertolongan cemas hendaklah dibawa bersama semasa lawatan.
c)
Kebenaran
Pendaftar Sekolah-Sekolah Negeri Melaka hendaklah diperolehi terlebih dahulu
jika hendak meminda atau menangguhkan tarikh lawatan. Dalam hubungan ini
Pendaftar Sekolah-Sekolah Negeri Melaka boleh meminta pihak sekolah
membuat permohonan baru.
d)
Sekiranya
lawatan berkelompok yang melibatkan beberapa buah sekolah, permohonan hendaklah
dibuat melalui salah seorang Guru bedar / Pengetua sekolah-sekolah yang
berkenaan dan permohonan hendaklah dibuat atas nama Guru Besar /Pengetua
sekolah yang berkenaan.
e)
Sebarang
pertukaran peserta atau tambahan peserta adalah tidak dibenarkan.
f)
Jika
peserta rombongan terdiri daripada murid lelaki dan perempuan, guru pengawasnya
hendaklah terdiri daripada guru lelaki dan perempuan.
g)
Untuk
mengadakan kawalan yang lebih berkesan bilangan guru pengawas hendaklah
bersesuaian dengan ramai murid.
h)
Permohonan
yang diterima kurang daripada 5 minggu tanpa sebab-sebab yang munasabah tidak
akan dilayani.
i)
Ketua
rombongan atau guru pengawas hendaklah setiap masa memastikan bilangan peserta
rombongan cukup sebelum bertolak ke sesuatu tempat atau berlepas balik.
j)
Jika ibu
bapa / penjaga telah diberitahu tentang masa ketibaan rombongan di tempat
menunggu (Perjalanan balik), jika berlaku sebarang kelewatan, hendaklah
diberitahu kepada ibu bapa / penjaga terlebih dahulu. Dari segi ini hendaklah
ditugaskan seorang murid untuk menerima maklumat supaya dapat disampaikan
kepada ibu bapa / penjaga.
k)
Bagi
tujuan lawatan ke luar negara, kemukakan permohonan ke Unit Perhubungan dan
Pendaftaran JPNM dalam 4 permohonan lawatan, 3 kertas kerja ( tujuan, objektif
lawatan, senarai ahli jawatankuasa lawatan dan inteneri) dan satu salinan
Lampiran A yang telah diluluskan oleh Pengarah Pelajaran Melaka sebelum
dipanjangkan ke Bahagian Sukan, Seni dan Kokurikulum, Kementerian Pelajaran
Malaysia untuk tujuan kelulusan TIGA BULAN SEBELUM tarikh lawatan.
l)
Guru-guru
Pengiring lawatan ke Luar Negara perlu mendapatkan kelulusan dari Unit
Perkhidmatan , JPN Melaka terlebih dahulu.
m)
Pelajar
yang mewakili agensi luar bagi sebarang aktiviti di luar negara juga perlu
mendapatkan kebenaran dari Bahagian Sukan, Seni dan Kokurikulum, Kementerian
Pelajaran Malaysia terlebih dahulu dengan mematuhi prosedur seperti mana di
atas.
Peraturan ini dibaca bersama:
2.
Surat
Edaran Bahagian Sekolah, KPM (BS/HEP)8543/41/Jld III/(15)
3.
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.8/ 2009 Langkah-langkah Keselamatan Semaa Mengikuti
Aktiviti/ Program Lawatan di Luar Waktu Persekolahan.
4.
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/ 2007 Garis Panduan Lawatan Murid
5.
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/ 2000 Lawatan Pendidikan Murid Di Hari
Persekolahan.
6.
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/ 2002 Lawatan Sekolah Pada Hari Persekolahan.